První luterské sbory v Česku vznikaly ve dvacátých letech 16. století. Na Těšínsku se reformace objevila již za života dr. Martina Luthera. V těšínském knížectví Václava Adama vznikla v roce 1568 církev augsburského vyznání.
V roce 1594 byl postaven v Těšíně první evangelický kostel. Po smrti kněžny Alžběty Lukrécie nastalo nejhorší období, tzv. doba protireformace. Luteráni byli pronásledováni a byli nucení scházet se na tajných místech.
Dne 13.10.1781 vydal císař Josef II. Toleranční patent, který povoloval existenci pravoslavné církve a církví augsburského a helvetského vyznání. Evangelíci mohli zakládat nové sbory a stavět domy modlitby.
Na základě tolerančního patentu vznikla Evangelická církev augsburského vyznání, která se v roce 1918 spojila s Evangelickou církví helvetského vyznání a vytvořila Českobratrskou církev evangelickou.
Po rozdělení Slezské církve evangelické augsburského vyznání v roce 1991 se oddělila podstatná část věřících a v roce 1995 byla registrována jako Luterská evangelická církev augsburského vyznání v České republice.
Roku 2003 vznikl nový sbor této církve v Praze. Již v úvodu zmíněné problémy daly podnět k registraci Luterské evangelické církve augsburského vyznání.
Luterská evangelická církev augsburského vyznání působí na území dnešního Slezska v Moravskoslezském kraji. Sídlem biskupství je Bystřice, kde se nachází i největší farní sbor LECAV.
Bohoslužby a církevní obřady se konají v Bystřici, v kostelíku v Nýdku a kaplích v Košařiskách a Karpentné. Další sbor působí v Českém Těšíně a okolí, v Hrádku ve Slezsku a v Třinci.
Luterské kaple, kostelíky a kostely se vyznačují určitou střídmostí a menší okázalostí, například v porovnání s katolickými kostely. Ústředním místem kostelů je oltář, který se odlišuje od jiných církví svým uzpůsobením a funkcí. Nad ním jsou zpravidla umístěny dvě desky Desatera. Většinou nalevo od oltáře bývá umístěna kazatelna. Loď je dělena na dvě části. V horní části bývají ochozy (pavlače) a oproti oltáři jsou umístěny varhany. V boční části se nachází sakristie.
Symboly a znaky mají v církvi vlastní tradici a význam. Svými kořeny sahají do Písma svatého a rovněž do tradic historie církve.
Hluboký symbolický význam v církvi při bohoslužbách mají barvy: